My Account
0,00 zł
O zakladateľoch
Paton Eugene Oskarovich
Významný ukrajinský vedec v oblasti zváracích procesov a mostných konštrukcií, akademik Akadémie vied ZSSR (1929). Zaslúžilý vedec ZSSR (1940). Zakladateľ a prvý vedúci Ústavu elektrického zvárania Akadémie vied Ukrajiny. Є.О. Paton sa narodil 5. marca 1870 v Nice vo Francúzsku, takmer celý svoj zrelý život zasvätil tvorbe a rozvoju zvárania, má viac ako 93 prác v oblasti zvárania, zásadne prispel k rozvoju Ukrajiny ako priemyselného štátu.
V rokoch 1941 až 1943 tento “otec” zvárania uskutočnil výskum technológie zvárania špeciálnych ocelí, fyzikálnych základov horenia oblúka pod tavidlom, zvariteľnosti kovov, vytvoril novú triedu zváraných konštrukcií a riadil výrobu zváraných rúr, lodí a strojov na rôzne účely. Je autorom a vedúcim projektu viac ako 100 zváraných mostov. Medzi nimi je aj jeden z najväčších na svete – zváraný most cez rieku Dneper v Kyjeve.
ZVÁRANIE JE
BUDÚCNOSŤ
...chcem, aby si bol seriózny človek, aby ťa potreboval aj niekto iný ako ty a tvoji rodičia.
О.P. Paton
... Viem, že to prináša najväčšiu radosť. Je to schopnosť stanoviť si malý, ale nezávislý cieľ a vytrvalo ho dosahovať. Vedieť, čo chcete v živote dosiahnuť, je veľké šťastie. Moja voľba bola urobená rozhodne: Budem stavať mosty.
E.О. Paton
SOM ZDEDIL PO SVOJOM OTCOVI:
- Láska k nezávislosti.
- Slabo rozvinutá spoločenskosť, v dôsledku čoho som trávil málo času v spoločnosti a mal som malý okruh priateľov.
- Úspech v práci.
- Vytrvalosť pri dosahovaní plánovaného (načrtnutého, definovaného) cieľa.
- Vytrvalosť pri dosahovaní plánovaného (načrtnutého, definovaného) cieľa.
- Vysoko rozvinutá praktickosť. Pri akejkoľvek práci ma vždy zaujíma predovšetkým jej účel a praktickosť.
- Náročný voči podriadeným aj voči sebe.
VZDELÁVANIE
1894 Nastúpil som na fakultu Polytechnického inštitútu v Drážďanoch a rýchlo som si zvykol na svoje nové miesto na inštitúte. Účasť na projektovaní veľkej železničnej stanice (v Drážďanoch) mi už od prvých samostatných krokov otvorila neoceniteľnú príležitosť vyskúšať si v praxi, v živote, upevnenie vedomostí získaných v študentskej lavici. V najväčšej mostárskej firme Gutehofnungschütte v Stekradesne som bol v januári 1895 poverený pracovným projektom cestného mosta a ďalšími mostárskymi prácami.
E.О. Paton
Zbohom, Nemecko, nemáš ma prečo držať, moje miesto je v Rusku. V auguste 1895 som odišiel do Petrohradu, aby som sa stal opäť na rok študentom... Za osem mesiacov som sa musel pripraviť na skúšky z 12 predmetov a dokončiť päť veľkých diplomových projektov. Za jeden rok bola hotová práca, ktorá bežne trvá dva alebo tri roky. Začal som projektom mosta - najzodpovednejším zo všetkých diplomových projektov, najmä preto, že som už predtým projektoval mosty v Nemecku.
Є.О. Paton
Kyjevský polytechnický inštitút mi ponúkol novovytvorenú fakultu Bridges...
Prednášky, navrhovanie mostov, tvorba učebníc... Roky mi ubiehali v tejto ...
Vytvorenie kyjevského mosta pre peších na konci Petrivskej triedy, mosta dobre známeho všetkým Kyjevčanom, mi prinieslo veľa tvorivej radosti. Pokračovaniu Petrivskej aleje bránil zvyšok svahu na hornatom brehu Dnepra, ktorý ešte nestihol opadnúť. Spočiatku bol predložený projekt obísť túto oblasť tunelom. Toto rozhodnutie sa mi zdalo nezaujímavé, nudné. Tento krásny kút Kyjeva by mohol zdobiť ľahký, krásny most. Na pozadí bezbrehej rieky Dneper a krásnych kyjevských parkov by vyzeral mimoriadne príťažlivo. Navrhol som urobiť na svahu hlboký výkop a prekryť ho ľahkou lávkou s ažurovými priehradami v tvare polmesiaca. Tento názor sa mi zapáčil a bol prijatý.
Є.О. Paton
Parkový most v Kyjeve bol postavený v roku 1912 podľa projektu E. O. Patona
Elektrické zváranie
Prezídium Ukrajinskej akadémie vied 2. februára 1933 rozhodlo o zriadení Ústavu elektrického zvárania a 1. januára 1934 Rada ľudových komisárov ZSSR vydala uznesenie o zriadení prvého špecializovaného centra pre vedeckú a inžiniersku prácu v oblasti zvárania na svete. Stálym riaditeľom Ústavu elektrického zvárania bol do augusta 1953 Eugen Oskarovič Paton.
Hlavným zameraním pracovníkov inštitútu v prvých rokoch jeho existencie bolo štúdium pevnosti zváraných spojov a hľadanie racionálnych foriem zváraných konštrukcií. Tieto otázky boli na začiatku vývoja zvárania mimoriadne dôležité. Výskum zváraných spojov a konštrukcií vykonávaný v Inštitúte elektrického zvárania E. O. Paton a jeho pracovníci vytvorili vedecký základ pre navrhovanie, výpočet a výrobu zváraných konštrukcií.
In 1939–1940, Už vtedy som si uvedomoval tento dôležitý problém, videl som a veril som, že v budúcnosti bude úplne určovať celý obsah našej vedeckej práce. Je to automatické zváranie pod tavidlom.
... V automatickom zváraní pod tavidlom som videl realizáciu všetkých cieľov, ktoré sme si so zamestnancami stanovili, keď sme začali pracovať na mechanizácii zvárania. Vytrvalo sme ich sledovali cez všetky skúmania, chyby a neúspechy. Tieto ciele boli: vysoká produktivita a kvalita zvarov, oslobodenie zváračov od ťažkej fyzickej práce.
Vysokorýchlostné zváranie pod tavidlom nielenže získalo široké uznanie, ale stalo sa aj hlavným technologickým procesom v zbrojárskych závodoch. Desaťtisíce bojových vozidiel opúšťali dielne so švami zváranými pod tavidlom. Na konci vojny sa už na korbách tankov nenachádzali žiadne ručne vyrobené švy. Výroba tankov pre front sa niekoľkonásobne zvýšila. Do konca vojny ich počet presiahol 55 000.
Є.О. Paton
Koncom roka 1941 boli v továrňach v krajine len tri zváračské závody, koncom roka 1942 ich bolo už 40 a koncom roka 1943. - 80, v marci 1944. - 99 v decembri 1944. - 133! V tom čase ústav pracoval v 52 továrňach.
Rada ministrov ZSSR prijala 9. júna 1947 uznesenie "O rozšírení používania automatického zvárania pod tavidlom v priemysle". Inštitút bol poverený vedeckou a organizačnou podporou všetkých zváračských prác v krajine. Na prerokovanie tohto vládneho uznesenia sa v októbri 1947 v Kyjeve konala celoslovenská konferencia o automatickom zváraní, na ktorej sa zúčastnil aj E. O. Paton predniesol správu "Perspektívy ďalšieho rozvoja automatického zvárania v ZSSR".
Veda sa dostáva do výroby
V roku 1948 študoval v automobilovom laboratóriu na Ukrajine.
S cieľom zaviesť nové technológie a zariadenia do zváračského priemyslu a zaviesť odborné školenia pre zváračov, E.O. Paton vytvoril laboratórne vozidlo v Inštitúte elektrického zvárania. Vďaka tomuto inovatívnemu nápadu mohli odborníci inštitútu rýchlo poskytovať nové poznatky podnikom v najodľahlejších kútoch krajiny.
Zbohom, Nemecko, nemáš ma prečo držať, moje miesto je v Rusku. V auguste Na základe záverov akademika E.O. Patona, vychádzajúceho z vedeckých a praktických údajov, pri aplikácii na stavbu mostov automatické zváranie pod tavidlom ušetrí kov v priemere o 20 % a prácu viac ako 2 milióny človekohodín.... Znižuje tiež potrebu valcovania, zvyšuje odolnosť konštrukcie proti korózii a oslobodzuje dopravu od zbytočnej manipulácie s kovom.
Z Chruščovovej poznámky pre Ústredný výbor KSSZ
S nádejou sa pozerám na našich talentovaných mladých ľudí. Väčšina súdruhov má ešte pomerne krátke skúsenosti s vedeckou činnosťou, ale naučili sa pracovať kolektívne, priateľsky, súdržne, neprežívať a kriticky hodnotiť svoje úspechy, udržiavať úzky vzťah k životu a výrobe. To mi dáva nádej, že Elektrotechnický ústav zváračský, ktorý sme vytvorili, bude aj naďalej zvládať svoje veľké úlohy....
E.О. Paton
CELOŽIVOTNÁ PRÁCA
Boris Paton
(1918-2020)
Paton Boris
Ukrajinský vedec v oblasti zváracích procesov, metalurgie a technológie kovov, doktor technických vied (1952); prezident Národnej akadémie vied Ukrajiny (1962-2020), dvakrát Hrdina socialistickej práce, prvýkrát vyznamenaný cenou Hrdina Ukrajiny.
Riaditeľ Ústavu elektrického zvárania Eugena Patona Národnej akadémie vied Ukrajiny (od roku 1953); generálny riaditeľ interdisciplinárneho vedecko-technického komplexu “Ústav elektrického zvárania Eugena Patona” (od roku 1986); prezident Medzinárodnej asociácie akadémií vied (od roku 1993); člen Rady pre vedu a vedecko-technickú politiku pri prezidentovi Ukrajiny (od marca 1996. ); predseda Komisie pre štátnu cenu Ukrajiny v oblasti vedy a techniky (od decembra 1996); člen Štátnej komisie pre reformu, rozvoj ozbrojených síl Ukrajiny, iných vojenských útvarov, výzbroje a vojenského vybavenia (od marca 2003); prvý podpredseda Národnej rady pre trvalo udržateľný rozvoj Ukrajiny (od mája 2003).
S potešením učím pracovať iných, vychovávam celú generáciu mladých vedeckých pracovníkov v oblasti zvárania. Je to naozaj dobrá zmena a oni úspešne posúvajú našu spoločnú vec dopredu. Medzi nimi sú aj moji synovia.
E.О. Paton
Životopis
Boris musel obhájiť svoj diplom hneď v prvý deň vojny. Vzhľadom na situáciu mohli absolventi obhajovať všetci naraz. Cestou na Polytechnický inštitút, neďaleko dnešného Námestia víťazstva, na Borisa zaútočilo nemecké lietadlo.
"Boli sme mladí a bezohľadní: nenašiel som nič lepšie, ako sa pred bombami ukryť vo vchode najbližšieho domu. Bolo to, akoby pršalo. Našťastie pre mňa bomba nezasiahla dom. Za týchto okolností som absolvoval inštitút a dostal som sa smerom na Leningrad, na meno Ždanovov sudnobudivnyj závod - kde som robil preddiplomovú prax, známy podnik, tiež ma mal rád Leninhrad. "
B.E. Paton
Vojna však zmenila jeho osud: presmerovali ho do Gorkého, do závodu Krasnoje Sormovo, kde pracoval do februára 1942. Vtedy ho na otcovu žiadosť preložili do Elektrického zváračského inštitútu, ktorý bol evakuovaný z Kyjeva a sídlil v Nižnom Tagile. Bývali tam, kde pracovali: v priestoroch tankovej továrne. Výskumná práca sa vykonávala priamo v dielňach. V nevídane krátkom čase to viedlo k výnimočným výsledkom. Boli vyvinuté spôsoby, metódy, techniky a technológie, ktoré zabezpečili vysokú rýchlosť a vynikajúcu kvalitu zvárania. Komplexnosť a priekopnícky charakter tohto výskumu presvedčivo dokazuje skutočnosť, že nacistickému Nemecku sa nikdy nepodarilo použiť automatické zváranie tankového panciera a v Spojených štátoch sa objavilo až v roku 1944. Deň za dňom, mesiac za mesiacom “Patonov šev” spoľahlivo spájal “legendárny T-34” a ďalšie bojové vozidlá do jednoliateho celku. Bol skutočne pevnejší ako samotný pancier a aj pod priamou paľbou naďalej udržiaval pancierové pláty zohavené paľbou. Išlo o vedecký výkon ústavu a jeho vedúcich predstaviteľov.
Spočiatku to bolo ťažké. Veď v tom čase boli jeho vedomosti, skúsenosti a autorita nižšie ako otcove. Jedna vec je byť otcovým zástupcom a druhá viesť ústav sám. Ale existuje jedno príslovie: "Nesväté hrnce sa robia."
B.E. Paton
Vo veku 35 rokov sa Boris Jevhenovič Paton stal riaditeľom Inštitútu elektrického zvárania a v tejto funkcii zostal až do roku 2021..
Praktická realizácia mnohých myšlienok v oblasti kozmonautiky nie je možná bez širokého využitia zvárania kovov priamo vo vesmíre ako jedného z najsľubnejších a najuniverzálnejších technologických postupov spájania materiálov.
E.О. Paton
Paton sa v 60. rokoch 20. storočia pustil do vývoja zariadenia, ktoré umožňovalo zváranie vo vesmíre v podmienkach beztiaže a vákua. Výskumník čelil viacerým úlohám a ťažkostiam, ktoré musel prekonať. Predovšetkým podmienky vo vesmíre sú veľmi odlišné od podmienok na Zemi, takže pri zváraní treba prekonať hlboké vákuum, beztiažový stav, teplotný rozdiel, žiarenie, elektrické a magnetické pole Zeme a iných planét.
Po rozsiahlom výskume a pokusoch Paton dospel k záveru, že na použitie vo vesmíre je najsľubnejšie zváranie elektrónovým lúčom, zváranie a tavenie nízkotlakovým tlakovým oblúkom a zváranie na tupo.
Vulcan bol prvý, ktorý bol umiestnený na obežnú dráhu okolo Zeme. S jeho pomocou sa po prvýkrát uskutočnil proces zvárania na kozmickej lodi. Pracoval s automatickými procesmi zvárania elektrónovým lúčom, stlačeným nízkotlakovým oblúkom a tavením.
Vo vesmíre sa prvýkrát zváralo v roku 1984, keď sa použil Patonov “univerzálny ručný nástroj”. Práve s jeho pomocou dokázali astronauti nielen rezať kov vo vákuu, ale aj zvárať ho rôznymi typmi švov.
V predvečer 1. mája 1975 mi zavolal Volodymyr Vasylvyč Ščerbyckyj a povedal: "Suslov mi zavolal, aby som ťa vymenoval za predsedu Zväzovej akadémie". Hovorím: "Nie, Vladimír Vasiľjevič, ja tam nepôjdem". "Ako to, že tam nepôjdeš! Ale to je Moskva, Ústredný výbor KSSZ. Najmä preto, že to chce aj Brežnev". "Odpovedal som, že netúžim po Moskve. Tu mám inštitút, Ukrajinskú akadémiu vied...
B.E. Paton
"Toto je neprijateľné miesto na výstavbu jadrovej elektrárne." Túto žiadosť spolu s príslušnými argumentmi (blízkosť elektrárne ku Kyjevu, rieky Pripiať a Dneper, ktorých vodu využíva 70 % ukrajinského obyvateľstva atď.) podpísal BE Paton a poslal ju ukrajinskému vedeniu. Je úplne jasné, že tento čin BE Patona je činom človeka s veľkou osobnou odvahou a vysokými občianskymi zásadami.
Academician V.G. Baryakhtar
Pracovný deň predsedu akadémie v máji a počas celého leta sa začínal skoro ráno a končil neskoro večer. Stanovenie vedecky podložených prioritných opatrení a odporúčaní na odstránenie následkov výbuchu reaktora si vyžadovalo oboznámenie sa so situáciou priamo na mieste havárie, úzke spojenie s vládnou komisiou ZSSR, komisiou mesta Kyjev, zapojenie mnohých ústavov akadémie, schopnosť vybrať najlepší postup, koordináciu mnohých účastníkov práce. Hlavnú časť týchto zložitých a zodpovedných záležitostí prevzal prezident. Pracoval denne, vrátane sobôt a nedieľ, určoval hlavné činnosti akadémie, viedol záverečné zasadnutia operatívnej komisie prezídia, prijímal konečné rozhodnutia o opatreniach navrhnutých komisiou a presadzoval ich realizáciu.
B.М. Malinowski
Pamätajte: nenarodili sme sa, aby sme stáli na mieste. Nedovoľte, aby sa aktívne napätie znížilo. Vážte si každý deň a každú hodinu. Už starovekí myslitelia si uvedomovali, že človek, ľudský život – to je miera všetkého. Váš vlastný život nie je výnimkou…
B.E. PAton
PATON Europe Sp. z o. o.
4, ulica Kapitałowa
35-213 Rzeszów, Poľsko
DIČ: PL8133751525
IČO: 367842571
Obchodný register: 0000687755
Potrebujete pomoc? Zavolajte nám:
Strona stworzona i obsługiwana przez: Agencja Marketingowa DIGITIX
Copyright 2024 © PATON Europe Sp. z o. o.
- Image
- SKU
- Rating
- Price
- Stock
- Availability
- Add to cart
- Description
- Content
- Weight
- Dimensions
- Additional information
Strona stworzona i obsługiwana przez: Agencja Marketingowa DIGITIX
Copyright 2024 © PATON Europe Sp. z o. o.